Adobe Launch daagt uit

Adobe Launch legt de lat hoger. Meer nog, Launch is straks de belangrijkste uitdager voor Google Tag Manager, de huidige marktleider in tag management.

Adobe Launch is de opvolger van Dynamic Tag Manager (DTM). Adobe bracht het product in 2013 op de markt nadat het Satellite had overgenomen, nauwelijks een paar maanden na de lancering van Google Tag Manager (GTM). DTM brak echter nooit door. Eerlijk? Dat er gebruikers waren voor DTM, lag alleen aan het feit dat Adobe de tool gratis aanbood als deel van zijn Analytics-suite.

 

Jammer genoeg valt er verder niet echt veel te zeggen over DTM. De tool kwam nooit echt van de grond. Het is en blijft in de eerste plaats een gesloten systeem voor de implementatie van Adobe-tools op websites. De focus van DTM lag nooit op het toevoegen van custom code. GTM van zijn kant bouwde een complete bibliotheek van tag templates uit. DTM biedt verder ook te weinig flexibiliteit op het vlak van tag sequencing. Bovendien is de interface van DTM niet bepaald gebruiksvriendelijk voor de technisch iets minder begaafde marketeer.

Launch is meer

Adobe Launch is een heel ander verhaal. Launch wil voor meer zijn dan de tag manager van Adobe. Blijkbaar was Adobe zich bewust van de zwakke plekken in DTM, want de nieuwe tool voor tag management biedt op elk van de tekortkomingen uit het verleden een duidelijk antwoord. Samen met Launch introduceert Adobe ook een extension catalog, wat de naadloze integratie van tags van andere spelers mogelijk maakt. Daag, custom code! Trouwens, de integratie zal echt wel naadloos zijn. Adobe deelt namelijk de code van de Launch Extensions (alle code vind je hier). Adobe getuigt daarbij van een aparte visie. Andere leveranciers van tag managers houden liever de controle over de tag templates van externe partijen en beperken de integratie vaak tot het invoeren van een ID.

 

Launch Extensions biedt een opportuniteit voor andere leveranciers, aangezien Adobe de mogelijkheid biedt om gelijk welk custom veld toe te voegen en zo onmiddellijk specifieke data-elementen en triggers (rules) te creëren. Je kunt bijvoorbeeld zomaar een extensie voor embedded Vimeo-video’s creëren. Leveranciers kunnen de Extensions-galerij zelfs gebruiken om leads aan te trekken. Ze kunnen een lead-formulier toevoegen aan de extensie, gericht op gebruikers die zich nog niet hadden aangemeld voor de service in kwestie. Momenteel kunnen alleen Specialized Adobe Partners hun eigen extensie aan de galerij toevoegen. In het eerste kwartaal van 2018 stelt Adobe de galerij echter open voor iedereen.

Tag sequencing

Ook belangrijk: Launch maakt tag sequencing mogelijk. Eindelijk kan de gebruiker van Launch zelf bepalen welke acties er moeten gebeuren – en in welke volgorde. Adobe maakte er een heel intuïtieve feature van. Via drag en drop plaats je de tags in de gewenste volgorde. Adobe hanteert daarbij dezelfde interface als die voor Segment en Calculated Metric Builder bij Adobe Analytics.

Tag Manager voor bedrijfsomgevingen

Met Launch doet Adobe meer dan de achterstand tegenover GTM inhalen. Launch wil duidelijk beter zijn dan GTM, door een oplossing te bieden voor een aantal bedrijfsbehoeften:

 

  • Goedkeuringsworkflows zijn aanpasbaar, zodat ze perfect overeenstemmen met de goedkeuringsprocessen binnen een bedrijf.
  • Launch voldoet aan de beveiligingseisen van de meeste bedrijven. Via de optie voor de self-hosting van JavaScript libraries kan de IT-afdeling de hele logica van de tag manager in haar geautomatiseerde testen opnemen.
  • Gedetailleerde gebruikersrechten laten de administrator toe om het gebruik van specifieke extensies te beperken bij bepaalde gebruikersgroepen.
  • De extension library (open source) laat bedrijven toe hun eigen tag templates te ontwikkelen.
  • De open API-structuur ondersteunt bulk editing en maakt het onderhoud van tag management containers mogelijk.
  • Het script is vereenvoudigd, waardoor Launch sneller laadt.

Duidelijk een nieuwe uitdager

Adobe biedt Launch aan als een gratis, stand-alone product. Jazeker, je leest het goed: ook wie geen klant is van Adobe zal Launch kunnen gebruiken. Adobe-klanten hoeven niet langer voor een vendor lock-in te vrezen. Tegelijk versterkt Adobe zijn positie als toonaangevende leverancier voor de sector van de digitale marketing.

 

Sinds eind januari 2018 kunnen alle Adobe-klanten Launch gebruiken. Adobe belooft een vlotte upgrade van DTM naar Launch, zonder verlies aan functionaliteit. Eenmaal de migratie is afgerond, stelt Adobe Launch beschikbaar voor iedereen.

Auteur: Jente De Ridder, 1 mar 2018