Immersive Technology

Jeff Luyten

Hoe retailers immersieve technologie kunnen gebruiken om de retailpocalyps te overleven. 


Afgelopen decennium heeft de retail sector te maken gekregen met een grote verschuiving van het consumentengedrag. Klassieke retailers moeten snel schakelen om hun businessmodel af te stemmen op doordringende maatschappelijke veranderingen. Een recent gepubliceerd artikel van Fox News toont aan dat het fenomeen – gedoopt tot “retail apocalyps” door de media – nog niet is overgewaaid.

Anno 2019 moeten retailers zoals Abercrombie & Fitch, Gap en Macy’s winkels sluiten, werknemers ontslaan of zelfs faillissement aanvragen. Dit zijn slechts enkele van de grote namen die moeite hebben om zich aan te passen aan een veranderende wereld. Zoals de grafiek hieronder aangeeft, is de lijst uitgebreid:

Retail Bankruptcies timeline

Source: TopForeignStocks.com

Dit is de dagelijkse realiteit voor retailers. Volgens Business Insider is een van de hoofdredenen hiervoor de opkomst van E-commerce: tot wel 16% van alle transacties gebeurt via internet. Analisten voorspellen dat dit cijfer nog zal klimmen tot 25% tegen 2026. Stijgende vastgoedprijzen, competitie van mondiale spelers zoals Alibaba of Amazon en een veeleisende consument zijn enkele contribuerende factoren.

Onze conclusie is dat het tijd is voor retailers om te improviseren en te innoveren.

Xplore group heeft de expertise om retailers te helpen de overstap te maken naar digitaal. We ontvangen veel erkenning met betrekking tot onze expertise binnen E-commerce, maar we bieden een uitgebreid gamma aan producten en diensten aan. In dit artikel tonen we hoe immersieve technologie retailers kan helpen een antwoord te bieden op de vraagstukken waar ze vandaag mee te maken krijgen. 

Immersieve technologie to the rescue

Immersieve technologie brengt de echte en de virtuele wereld dichter bij elkaar. Enkele gekende voorbeelden zijn: virtual reality, augmented reality of hologrammen. Early adopters zijn reeds begonnen met het verkennen van de mogelijkheden door deze tools te integreren in hun businessmodel. Op deze manier kunnen retailers de transitie naar digitaal maken en hun consumenten onderdompelen in krachtige ervaring die een blijvende indruk nalaten.

Omwille van de nieuwigheid van de technologie worden er dagelijkse nieuwe en interessante use cases bedacht. Er is ruimte voor innovatie en we zijn ervan overtuigd dat de toekomst fenomenale toepassingen brengt. Hier lichten we graag enkele creatieve manieren toe waarop voortrekkers het potentieel van immersieve technologie benut hebben binnen hun bedrijf.

De winkelervaring een niveau hoger tillen

Grote merken zoals IKEA en Target gebruiken augmented reality om een virtuele versie van hun producten in de echte wereld te plaatsen. Dit geeft consumenten een beter perspectief op hun toekomstige aankopen. Zo kunnen ze, In het geval van IKEA, kijken welke meubels het beste in hun interieur passen. Target doet iets gelijkaardigs: door potentiële klanten 3D visualisaties te tonen van hetgeen ze gaan kopen, ontstaat er een sterkere band met het product. Onderzoek heeft aangetoond dat dit de verkopen ten goede komt. 

Amazon heeft een virtual reality ervaring gecreëerd die ons een glimps toont van hoe winkelen eruit kan zien in de toekomst. In plaats van bezoekers een computer gegenereerde kopie van een echte winkel te laten zien, nemen ze hen via een ballonvaart mee naar een waar shopping paradijs. Deze aanpak maakt van winkelen een heuse ervaring. 

Consumenten echte winkels doen bezoeken

Aangezien het aantal aankopen dat via internet gebeurt in de lift zit, hebben consumenten nieuwe redenen nodig om echte winkels te bezoeken. Walmart lostte dit probleem op samen met spelletjesontwikkelaar Ludia. Ludia had al een mobiele augmented reality applicatie ontwikkeld om de film Jurassic World Fallen Kingdom te promoten. Spelers die het spel speelden in een Walmart winkel werden beloond met in-game content.

Het deed iets gelijkaardigs toen The Black Panther (een Marvel blockbuster) in de zalen kwam. Consumenten kregen de kans om de verborgen wereld van Wakanda te ontdekken door promotionele displays te scannen met hun smartphone. 

Augmented Reality

Meeslepende brand experiences

Een andere geweldige manier waarop immersieve technologie ingezet kan worden, is het maken van brand experiences. Zo creëerde The North Face een virtual reality ervaring die gebruikers transporteert naar Nepal en de Himalaya. Het doel was om hen dichter bij de geest van het merk te brengen: uitrusting van hoge kwaliteit maken die de meest extreme expedities aankan.

Cacao-Barry Callebaut, een chocoladeproducent, werkte samen met Uncanny (een van onze immersieve partners) om een brand experience te maken over hun “Or Noir” laboratorium in Parijs. In deze Virtual reality ervaring werden gebruikers meegenomen op een reis van boon tot afgewerkt product. Ze kregen de kans om chocolade te oogsten op de plantage, het mee te nemen naar een virtuele kopie van het lab en het te verwerken tot eetbare chocolade. Net zoals in het echt mogelijk is.

Conclusie

Een doordachte implementatie van immersieve technologie kan een onderscheidende factor zijn met een positieve invloed op bezoekersaantal, brand perception en aankoopgedrag. Het is het ideale moment om te experimenteren met specifieke use cases in de vorm van proof of concepts om te leren wat werkt. Deze kennis zal in de toekomst van onschatbare waarde zijn en het verschil uitmaken tussen zij die innoveren en zij die imiteren.

Er is echter geen standaardoplossing voor de puzzel waar retailers vandaag de dag mee te maken krijgen. Complexe vraagstukken vragen om complexe antwoorden. Door zijn holistisch aanbod aan diensten en expertise, bevindt Xplore group zich in een unieke positie om deze uitdagingen het hoofd te bieden en de kansen die hiermee gepaard gaan te benutten.