Immersive technology

Hoe retailers immersieve technologie kunnen gebruiken om de retailpocalyps te overleven.

De afgelopen tien jaar heeft de retail sector te maken gehad met aanzienlijke veranderingen in het consumentengedrag. Klassieke retailers moeten snel inspelen op deze maatschappelijke veranderingen om hun businessmodel aan te passen. Een recent gepubliceerd artikel van Fox News toont aan dat het fenomeen – dat bekend staat als “retail apocalyps” door de media – nog niet is overgewaaid.

 

Anno 2019 hebben retailers zoals Abercrombie & Fitch, Gap en Macy’s winkels moeten sluiten, werknemers moeten ontslaan of zelfs faillissement moeten aanvragen. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van grote namen die het moeilijk hebben om zich aan te passen aan een veranderende wereld. Zoals de onderstaande grafiek aangeeft, is de lijst zeer lang:

Dit is de dagelijkse realiteit voor retailers. Volgens Business Insider is een van de belangrijkste redenen hiervoor de opkomst van E-commerce: tot wel 16% van alle transacties vindt plaats via het internet. Analisten voorspellen dat dit percentage nog zal stijgen tot 25% tegen 2026. Stijgende vastgoedprijzen, concurrentie van wereldwijde spelers zoals Alibaba of Amazon en een veeleisende consument zijn enkele factoren die hier aan bijdragen.

Onze conclusie is dat het tijd is voor retailers om te improviseren en te innoveren.

Xplore group heeft de expertise om retailers te helpen de overstap te maken naar digitaal. Hoewel we veel erkenning krijgen voor onze expertise op het gebied van E-commerce, bieden we een uitgebreid scala aan producten en diensten aan. In dit artikel laten we zien hoe immersieve technologie retailers kan helpen een antwoord te bieden op de uitdagingen waar ze vandaag de dag mee worden geconfronteerd.

Immersieve technologie to the rescue

Immersieve technologie brengt de echte en de virtuele wereld dichter bij elkaar. Enkele gekende voorbeelden zijn: virtual reality, augmented reality of hologrammen. Early adopters zijn reeds begonnen met het verkennen van de mogelijkheden door deze tools te integreren in hun businessmodel. Op deze manier kunnen retailers de transitie naar digitaal maken en hun consumenten onderdompelen in krachtige ervaring die een blijvende indruk nalaten.

Omwille van de nieuwigheid van de technologie worden er dagelijkse nieuwe en interessante use cases bedacht. Er is ruimte voor innovatie en we zijn ervan overtuigd dat de toekomst fenomenale toepassingen brengt. Hier lichten we graag enkele creatieve manieren toe waarop voortrekkers het potentieel van immersieve technologie benut hebben binnen hun bedrijf.

De winkelervaring een niveau hoger tillen

Grote merken zoals IKEA en Target maken gebruik van augmented reality om virtuele versies van hun producten in de echte wereld te plaatsen. Dit geeft consumenten een beter perspectief op hun toekomstige aankopen. Hierdoor krijgen de consumenten een beter beeld van welke meubels het beste in hun interieur passen wat meetelt in hun toekomstige aankopen. Target biedt 3D visualisaties van hun producten, hierdoor ontstaat er een sterkere band tussen de klant het product. Onderzoek toont aan dat dit de verkoop stimuleert.

Amazon heeft een virtual reality ervaring gecreëerd die ons een glimps toont van hoe winkelen eruit kan zien in de toekomst. In plaats van bezoekers een computer gegenereerde kopie van een echte winkel te laten zien, nemen ze hen via een ballonvaart mee naar een waar shopping paradijs. Deze aanpak maakt van winkelen een heuse ervaring.

Consumenten echte winkels doen bezoeken

Aangezien het aantal aankopen via het internet toeneemt, hebben consumenten nieuwe redenen nodig om echte winkels te bezoeken. Walmart heeft dit probleem opgelost samen met spelletjesontwikkelaar Ludia.. Ludia had al een mobiele augmented reality applicatie ontwikkeld om de film Jurassic World Fallen Kingdom te promoten. Door de samenwerking konden spelers die het spel speelden in een Walmart winkel, beloond worden met in-game content.

 

Hetzelfde deden ze toen de Marvel-blockbuster The Black Panther uitkwam. Consumenten kregen de kans om de verborgen wereld van Wakanda te ontdekken door promotionele displays te scannen met hun smartphone.

Meeslepende brand experiences

Immersieve technologie kan ook worden ingezet om brand experiences te creëren. Zo heeft The North Face een virtual reality ervaring ontwikkeld die gebruikers meeneemt naar Nepal en de Himalaya. Het doel was om de consument dichter bij de geest van het merk te brengen: hoogwaardige uitrusting maken die de meest extreme expedities aankan.

 

Cacao-Barry Callebaut, een chocoladeproducent, werkte samen met Uncanny, een van onze immersieve partners, om een brand experience te creëren over hun “Or Noir” laboratorium in Parijs. In deze Virtual reality ervaring werden gebruikers meegenomen op een reis van boon tot afgewerkt product. Ze kregen de kans om chocolade te oogsten, het mee te nemen naar een virtuele kopie van het lab en het te verwerken tot eetbare chocolade, net als in het echt.

Conclusie

Een slimme toepassing van immersieve technologie kan een onderscheidende factor zijn met een positieve invloed op bezoekersaantallen, merkperceptie en aankoopgedrag. Het is het juiste moment om te experimenteren met specifieke use cases in de vorm van proof of concepts om te leren wat werkt. Deze kennis zal in de toekomst van onschatbare waarde zijn en het verschil maken tussen zij die innoveren en zij die imiteren.

 

Er is momenteel geen universele oplossing beschikbaar voor de complexere problemen waar retailers geconfronteerd worden. Dankzij zijn alomvattende dienstverlening en expertise heeft Xplore group een unieke positie om deze uitdagingen aan te gaan en de kansen die hiermee gepaard gaan te benutten.

Auteur: Xplore Group