Big Data is hot: van foto's opladen tot persoonlijke aanbevelingen

Big data is hot. Data afkomstig van klanten die op je website surfen vormen de basis voor nieuw commercieel inzicht. Dat is met name het geval wanneer je die big data – na zorgvuldige analyse – combineert met andere datasets die je bedrijf eerder al had verzameld.

Foto1

Het aanbevelingssysteem: dat is wellicht het bekendste voorbeeld van een toepassing die zich baseert op de analyse van online klantendata. Klanten die product X kochten, hadden ook interesse voor producten Y en Z. Belangrijk is echter dat de aanbevelingen niet louter op businessregels zijn gestoeld. Ze mogen ook niet dezelfde zijn voor iedere klant. Heeft een bedrijf toegang tot de aankoophistoriek van zijn klanten, dan kan het iedere klant afzonderlijk de best passende oplossing aanbevelen.

Eén van de grootste online platformen van België biedt 150.000 producten aan. De site verwelkomt gemiddeld 26.000 gebruikers per dag. Xplore Group bouwde een oplossing die het aanbevelingssysteem van het platform verrijkt met andere datasets. De toevoeging van nieuwe data maakt het onder meer mogelijk om gericht items aan te bevelen die het bedrijf op voorraad heeft, die het bedrijf zo snel mogelijk wil verkopen of die de beste marge bieden. Tegelijk blijven het altijd aanbevelingen die passen bij de voorkeur of smaak van de klant. Verder maakt de analyse van big data het mogelijk om de klanten beter te segmenteren en zo heel gericht gepersonaliseerde marketingboodschappen uit te sturen.

En dat is niet alles. In de wereld van de big data kun je klanten vragen foto’s te uploaden en daar dan informatie over hun voorkeur en smaak uit afleiden. Xplore Group biedt oplossingen die automatisch de inhoud van een foto identificeren en vervolgens producten aanbevelen die daar op aansluiten – en tegelijk overeenstemmen met de bekende voorkeuren van de klant. Voeg daar de integratie met een intelligente chatbot aan toe, en je krijgt een persoonlijke winkelassistent die de klant de klok rond naar zijn of haar gewenste outfit, maaltijd of andere aankoop begeleidt.

Foto3
Foto2

Cijfers

  • 150.000 producten
  • 26.000 gebruikers per dag
  • 100.000 pageviews per dag
  • 250.000 gebruikers

Xploration

Eén van de grootste Belgische online platformen wilde meer resultaat halen uit het analyseren en combineren van big data.

Onze oplossing

  • Aanbevelingssysteem
  • Intelligente zoekmachine
  • Automatische persoonlijke shoppingassistent (chatbot)
  • Gepersonaliseerde content
  • Gepersonaliseerde marketing

Integratie

  • Amazon Cloud Services
  • Magento
  • Mailchimp

Resultaat

Zo haal je meer uit big data: gerichte, persoonlijke aanbevelingen, betere klantensegmentering, gepersonaliseerde marketing en automatische intelligente klantenondersteuning.

“Het gaat erom dat je je klanten kent, en dat je dat inzicht gebruikt om iedere klant afzonderlijk de best mogelijke beleving aan te bieden.”  

Ben Vermeersch, Big Data Consultant, InfoFarm