Marketplace Implementation
Het valt niet te ontkennen dat E-commerce de realiteit van het heden en de toekomst is. Aangezien investeringen en innovatie binnen de branche blijven toenemen, zien we nieuwe modellen ontstaan onder de paraplu e-commerce, waarvan de meest populaire marktplaatsen zijn. De lijst met bedrijven die met succes het marktplaatsmodel hebben gebruikt om de toegang tot goederen en diensten te vergemakkelijken, is indrukwekkend.
Enkele voorbeelden hiervan zijn Amazon , Uber , Airbnb en Bol.com.

Het model heeft duidelijke voordelen:
Offer more
Biedt uw klant sneller een groter assortiment aan.
Learn more
Gratis inzichten waarmee u uw product/dienst en merk kunt verbeteren.
Sell more
Overtref de verwachtingen van de klant en mis nooit een verkoopmogelijkheid.
Het marktplaatsmodel
Met een marktplaats kan een winkelketen externe partijen toestaan om op haar website te verkopen. Dit model creëert een win-win-win-scenario. Klanten winnen omdat er meer keuze is tegen concurrerende prijzen. Winkeliers winnen op verschillende manieren: nooit nee verkopen; provisie als vrijwel pure winst, geen voorraad-, logistieke of servicekosten nodig; klanten behouden die anders verloren zouden zijn gegaan. Verkopers winnen door een extra kanaal en meer bekendheid te krijgen voor hun producten of diensten. Marktplaatsen zijn geschikt voor alle soorten handelaren – van grote omnichannel retailers tot online pure players tot MKB’ers/KMO’ers – omdat ze de klantervaring verbeteren, en het vertrouwen wekken dat het juiste assortiment altijd beschikbaar zal zijn.