Een data gestuurde marketingaanpak

Xplore Group, 24 Nov 2020

Wij weten hoe dat moet. Jij?

Gepersonaliseerde benaderingen duwen je conversieratio’s stevig de hoogte in. Hoewel heel wat bedrijven welwillend zijn ten opzichte van deze aanpak, weten ze niet waar te starten. Ook hiervoor kan je op de kennis van Xplore Group rekenen.

We brengen je data-zaken op orde. Dit is hoe.

De meeste consumer interactions gebeuren digitaal. Dat staat gelijk aan dataverzameling, wat op zijn beurt leermogelijkheden betekent. Theoretisch gezien geen moeilijk verhaal. Praktisch gezien, is dat andere cookies.

Specifieke use cases voor elke audience

Veel organisaties erkennen het belang van customer experience. Maar een goede klantbeleving is erg context afhankelijk: wat voor jou belangrijk is, is dat mogelijks niet voor je buurman. Samen met de klant definiëren we relevante audiences en bedenken we use cases om de gebruikerservaring aan te passen aan die specifieke doelgroep. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de fans van een bepaalde vereniging: door hen te benaderen met een aanbod gelinkt aan die vereniging verhoog je jouw conversiekansen aanzienlijk. Bij iemand die géén fan is van de vereniging in kwestie, zou dit echter het tegenovergestelde effect kunnen hebben.

Data stitching  

Veel personalisatie use cases maken gebruik van verschillende databronnen: online gedrag in combinatie met CRM data,  advertentie data in combinatie met aankoop data, etc. Het aan elkaar knopen van verschillende databronnen is dan ook één van de grote uitdagingen binnen gepersonaliseerde marketing.

 

Vanuit onze ervaring hebben we binnen Xplore Group verschillende strategieën ontwikkeld om anonieme gebruikers in een digitale context te identificeren. Zo kunnen we de verschillende databronnen vervolgens aan elkaar stitchen.

Data mapping

Eens de use cases gedefiniëerd zijn, starten we met datamapping. We weten welke data relevant en nodig is om de use cases uit te werken. Dit vergelijken we met de beschikbare data: zijn al deze datapunten voor handen én kunnen we de vooropgestelde audiences identificeren in een online context? Kortom: we controleren of de juiste data fundamenten aanwezig zijn vooraleer we overgaan tot personalised marketing.

Data activatie

De volgende uitdaging is om deze data te activeren en om te zetten naar concrete actie. Hierbij proberen we de personalisatie use case door te trekken op alle verschillende touchpoints. Denk aan targetted campaigns, de content op je eigen website, mobiele applicaties, e-mail marketing…  Dergelijke activatie gebeurt doorgaans via een DMP (data management platform) of CDP (customer data platform).

Vragen die we voor jou kunnen beantwoorden:

  • Welke data hebben we nodig om aan data gestuurde marketing te doen?
  • Hoe kan je klanten herkennen in een online context?
  • Hoe koppelen we onze on-, en offline data?
  • Hoe vertalen we data in juiste inzichten?
  • Is personalisatie effectief? Draagt het bij tot een hogere conversie?

Ben jij klaar voor een gepersonaliseerde marketingaanpak?

Eén van de randvoorwaarden om te kunnen starten met personalized customer experiences is kwalitatieve data op profiel niveau. Wij helpen je graag bij de opzet van de juiste dataverzameling. Het wil dus niet zeggen dat wanneer je nu nog niet van plan bent om gepersonaliseerde campagnes op te zetten, dat je nog niet van start kan gaan: het verzamelen van data vergt immers tijd vooraleer je voldoende schaal hebt om die data ook te activeren.

Data verzamelen in een web analytics tool is eenvoudig. Het wordt pas écht interessant wanneer je die data kan vertalen naar specifieke klantenprofielen.

Weinig bedrijven kunnen dat.

- Jente De Ridder -

Ondertussen heb je als organisatie tijd om je te organiseren voor personalised marketing: wees voorbereid op de uitwerking en het publiceren van niet één, maar tien verschillende versies van een campagne. Dit vereist een sterk team waarin heel wat verschillende disciplines samenkomen (data analyse, campagne management, copywriting, design, marketing strategie, front end development, conversie optimalisatie, etc.).

 

Je moet als organisatie niet noodzakelijk al deze disciplines zelf in huis hebben. Het beheer van advertentie campagnes en design ontwikkelingen kunnen bijvoorbeeld erg efficient uitbesteed worden aan agencies.  De ervaring leert ons dat het belangrijk is dat je zelf in de driver seat blijft als organisatie. Daarbij moet je vooral ownership nemen over de data én de strategische beslissingen.

 

Vanuit Xplore Group helpen we onze klanten evolueren naar het juiste kennisniveau om dergelijk ownership te kunnen opnemen. We zorgen ervoor dat data verzameld op digitale touchpoints, geïntegreerd wordt binnen je data warehouse. We begeleiden bij de initiële configuratie van een DMP / CDP oplossing. We brainstormen mee over personalisatie use cases en kunnen op basis van onze ervaring prioritiseren aan de hand van de te verwachte return-on-investment. Maar vooral: we zorgen ervoor dat deze kennis landt in jouw organisatie zodat de eigen medewerkers het gaandeweg kunnen overnemen.

Ben jij klaar om te weten te komen hoe écht iets te doen met je data?

Jente is specialist in marketing analytics en personalisatie. Hij duikt graag mee in je data om te bekijken wat er reeds mogelijk is op dit moment en welke stappen er genomen kunnen worden om je strafste ambities waar te maken. Je kan hem bereiken via
 jente.deridder@stitchd.be.

Het data landschap verandert razendsnel. Je moet er non-stop mee bezig zijn om bij te blijven.

Steun op de expertise van Xplore Group zodat je tijdig kan anticiperen en een data gedreven marketingstrategie kan uitrollen.