De beste customer experience dankzij een 360° klantenbeeld

In de wereld van vandaag verzamelen bedrijven enorm veel klantgegevens uit verschillende bronnen. Die data wordt dikwijls versnipperd opgeslagen, wat ervoor zorgt dat de verschillende departementen een eigen (onvolledig) klantbeeld hebben. Dit kan een inconsistente customer journey tot gevolg hebben – iets wat je liefst zo veel mogelijk vermijdt natuurlijk.  

 

Wanneer je als bedrijf klantgericht wil zijn en jouw klanten een gepersonaliseerde ervaring wil bezorgen, heb je nood een een tool die alle informatie centraliseert, zoals bijvoorbeeld een CDP. 

 

Wat is een CDP?

Een Customer Data Platform is een centrale klantendatabase die klantgegevens uit verschillende bronnen samenbrengt en die eenvoudig toegankelijk is door andere systemen.  

 

In de praktijk wordt de tool vooral door marketing departementen gebruikt. Doordat alle klantgegevens gecentraliseerd worden, kan je een 360° beeld van de klant creëren. Op basis van die informatie zet het marketingteam gerichte campagnes en advertenties op.  
 

“Unleashing insights, powering personalized experiences”

Onderdelen van een CDP

  • ETL: extract, transform en load van jouw data. De data die in jouw CDP terechtkomen, is afkomstig van verschillende bronnen en kan via bijvoorbeeld batch uploads in het platform worden toegevoegd, maar ook door continue datastreams. 
  • Opslag van de data 
  • Identity resolution: een klant kan verschillende touchpoints hebben met je merk (bijvoorbeeld via de mobiele telefoon, de laptop van het werk en de privé laptop). Identity resolution zorgt ervoor dat de verzamelde data via die verschillende wegen samengevoegd wordt om tot een volledig en uniek klantenprofiel te komen.  
  • Segmentatie: marketeers stellen via het platform makkelijk verschillende doelgroepen samen om gerichte campagnes uit te voeren. De CDP zorgt voor een duidelijke interface waardoor zij niet zelf moeten programmeren om toegang te hebben tot de benodigde data.  
  • Activatie: het platform wordt geïntegreerd met verschillende marketingkanalen zoals jouw website, mailingstools, advertentie kanalen …  

Soorten CDP

Er bestaan verschillende soorten Customer Data Platforms. Welke je het best gebruikt, hangt volledig af van de noden van jouw bedrijf en welke andere platformen je al gebruikt. Daarnaast kan ook het prijskaartje een rol spelen in je keuze. 

Xplore Group helpt je kiezen

Weet je niet goed welke CDP het best bij je past? Geen probleem, onze Xplorers hebben voldoende expertise om je te begeleiden bij jouw keuze. We werken vendor onafhankelijk dus wij kunnen je steeds helpen bij de implementatie en integratie. Ook nadien zorgen we voor de nodige opleidingen en trainingen, zodat je zonder problemen aan de slag kan met jouw klantengegevens.  

Enkele van onze klanten

Gerelateerde cases

Client Barco

Barco’s geavanceerde digitale oplossing voor dermatologie

Client Arvesta

Headless CMS voor 29 websites en een e-commerce platform

Neem contact op

Wil je zelf aan de slag met een CDP?

Neem snel contact met ons op.