Headless CMS voor 29 websites en een e-commerce platform

Arvesta, een toonaangevend kenniscentrum in de landbouwsector met 2300 experts en meer dan 40 sterke merken, wilde de efficiëntie en kosten van hun contentmanagement verbeteren. Hun doel was om alle websites te consolideren in één content management systeem (CMS) om kostenefficiëntie en operationele efficiëntie te verhogen. Ze klopten aan bij competence centre Two Point O om hen daarbij te helpen.

Uniform content management met Contentful

Arvesta’s marketeers en IT-afdeling zagen potentieel in Contentful, een headless CMS, om hun contentbeheer te stroomlijnen. Het plan was om alle websites naar één Contentful-ruimte te verplaatsen en de contentmodellen te uniformeren voor alle merken.

 

Door alle websites op één platform te beheren met uniforme ontwerpelementen en contentmodellen, werd een efficiëntere werkwijze geïntroduceerd. Contentmanagers kunnen nu op een consistente manier werken, wat de operationele efficiëntie verbetert. Bovendien bespaart Arvesta aanzienlijk door één platform met één licentievergoeding te gebruiken, in plaats van meerdere platforms met afzonderlijke licentiekosten.

Geautomatiseerde contentmigraties

Ons team ontwikkelde een geavanceerde versie van de Contentful migratie-engine, waardoor de eerste 23 websites efficiënt naar één Contentful-ruimte werden gemigreerd zonder verlies van content. Dit verminderde de benodigde resources voor de migratie aanzienlijk. Nadien volgden de overige 6 websites. Het project is nog steeds ongoing, dus in de toekomst zullen er nog websites toegevoegd kunnen worden.

 

Voor Arvesta’s nieuwe webshop Aveve werd gekozen voor een composable architectuur. Productmanagement wordt uitgevoerd via Magento, terwijl Contentful zorgt voor het contentmanagement. Door gebruik te maken van API’s en custom content types kunnen contentmanagers eenvoudig producten uit Magento importeren en verrijken met aanvullende content in Contentful.

Verbeterde communicatie & flexibiliteit

De nieuwe opzet zorgt voor verbeterde communicatie en een duidelijk overzicht van inkomende en uitgaande content. Dit is essentieel voor afdelingen zoals finance en stockbeheer. Het gebruik van Contentful als open source systeem biedt Arvesta bovendien de flexibiliteit om in de toekomst eenvoudig extra modules toe te voegen. Dit stelt hen in staat om snel op te schalen en in te spelen op nieuwe behoeften.

 

Conclusie

Dankzij de samenwerking met ons team en de implementatie van Contentful heeft Arvesta nu een efficiënter, kosteneffectiever en gebruiksvriendelijker intern CMS. Dit project heeft niet alleen geleid tot een verbeterde operationele efficiëntie, maar biedt ook een solide basis voor toekomstige groei en innovatie. Arvesta kan nu sneller en effectiever reageren op de behoeften van hun medewerkers en klanten, wat bijdraagt aan hun succes in de concurrerende landbouwmarkt.

Xploration

Arvesta wilde al zijn websites consolideren in één content management systeem om kostenefficiëntie en operationele efficiëntie te verhogen.

Onze oplossing

Arvesta zag potentieel in Contentful, een headless CMS, om hun contentbeheer te stroomlijnen. Two Point O ontwikkelde een geavanceerde versie van de Contentful migratie-engine, waardoor de websites efficiënt naar één Contentful-ruimte werden gemigreerd zonder verlies van inhoud.

Integration

  • Contentful
  • Adobe Commerce
  • Mailchimp
  • Fastly

Resultaat

De nieuwe opzet zorgt voor verbeterde communicatie en een duidelijk overzicht van inkomende en uitgaande content. Het gebruik van Contentful als open source systeem biedt Arvesta bovendien de flexibiliteit om in de toekomst eenvoudig extra modules toe te voegen. Dit stelt hen in staat om snel op te schalen en in te spelen op nieuwe behoeften.