Een gestroomlijnde e-commerce omgeving voor Roularta

Roularta Media Group is een internationale multimediagroep en marktleader in België, zowel in het Nederlands als het Frans. Naast de fysieke exemplaren van hun magazines hebben de meeste magazines en diensten ook een aparte webshop met verschillende producten die hun lezers interesseren. Om hun e-commerce te laten groeien had Roularta een partner nodig om hun platvormen efficiënter te structureren en organiseren.

In België is Roularta gekend om hun weekbladen zoals Knack, Trends, Libelle, Flair, Feeling, Plus Magazine, etc. Ze brengen ook enkele verschillende medische en professionele magazines uit. Daarnaast publiceert Roularta ook kranten zoals De Zondag en bezit ze de nationale tv-zender Kanaal Z. Tot slot is ook Trends Business Information, een databedrijf, deel van de groep.


In Nederland is Roularta de tweede grootste uitgever van tijdschriften. Daar zijn ze vooral gekend voor EW, Beleggersbelangen, Landleven, Seasons, Delicious, Roots, Zin, Knipmode, Kijk, Fiets, Formule 1, etc.

Eén platvorm om alle omgevingen te beheren

Toen Roularta bij ons kwam aankloppen, hadden de meeste van hun magazines en diensten een aparte webshop en bijhorend platform (waaronder Magento 1, Woocommerce en Shopify). Dit werkte prima, maar om de efficiëntie binnen het bedrijf te verhogen en de groei van de e-commerce te stimuleren, besloot Roularta dat het tijd was om alle shops te migreren naar één platvorm. Als bijkomend voordeel zorgt dit voor kostenbesparing (geen nood meer aan verschillende licenties en hostingkosten), en een verbeterde klantenervaring door de aanwezigheid van Single Sign On voor de verschillende webshops.

 

Roularta had gekozen voor Shopify Plus: het laat toe om gemakkelijk meerdere e-commerce shops to beheren vanuit één omgeving en viedt toch flexibiliteit in lay-out en gebruikersrollen per webshop. Hiervoor hadden ze een gespecialiseerde partner nodig: Competence center Meteor.

 

Het project is complexer dan enkel het aanmaken van de verschillende webshops. Alle bestaande en onderliggende legacy-systemen zoals hun ERP- en boekhoudsystemen moeten worden aangesloten op het nieuwe platvorm. Bovendien werkt Roularta met verschillende fulfillment centers waarmee ook rekening gehoouden moet worden (splitsing van bestellingen, track & trace codes, etc.)

 

Momenteel zijn de eerste twee webshops (Knack en Libelle) overgezet naar Shopify Plus. Tegen eind 2023 komen hier nog 15 webshops bij.

Xploration

Roularta wilde een uniformere e-commerce omgeving om alle verschillende merken te beheren.

Onze oplossing

Competence center Meteor heeft Shopify Plus geïmplementeerd. De eerste webshops zijn gemigreerd en in de loop van het jaar zullen de anderen volgen.

Integratie

  • Shopify Plus
  • Verschillende API’s
  • SSO

Resultaat

Een gestroomlijnde omgeving voor alle bestaande en toekomstige webshops van Roularta Media Group.