Hubo België plaatst snelheid en user experience op eerste plaats in 2021

2020: het jaar van Covid-19, en meteen ook het jaar waarin we allemaal vaker dan ooit aan het klussen gingen. Een fenomeen dat Marc Henkens, E-commerce Manager van Hubo België volmondig kan beamen. Of we in 2021 diezelfde trend kunnen blijven verwachten is nog maar de vraag. Toch heeft Hubo duidelijke voornemens voor 2021 klaar.

De potten verf vlogen de deur uit. En een gebrek aan reizen zette ons massaal aan tot het kopen van opblaasbare jacuzzi's, terraswarmers en vuurkorven.

Venieuwde website en express levering

Hubo zal dit jaar de laatste hand leggen aan hun vernieuwde website, die vooral op technisch vlak een upgrade krijgt. Naast meer flexibiliteit, meer producten en een versnelde user experience, zal eigenlijk vooral de mobiele gebruiker een effectief waarneembaar verschil kunnen merken tijdens het online shoppen.

Mobile first is hoe een webshop zich anno 2021 dient te gedragen, en daar houden we bij Hubo graag rekening mee.

CEO Hubo

Naast deze nieuwe functionaliteiten zal Hubo ook de express levering uitrollen. De eerste lockdown was hiervoor de aanleiding en leverde meteen ook de eerste test run op. Hubo is de enige op de markt die geen warehouse heeft, maar waarbij thuislevering steeds rechtstreeks door de leverancier gebeurt. Iets wat tijdens de eerste lockdown, door de drukte bij de leveranciers helaas voor vertraging in leveringen naar de klant zorgde.

Door de sluiting van de winkels namen de online bestellingen drastisch toe, tot wel 20.000 orders per week. Een stijging die een grote invloed had op de stock bij menig leverancier én producent.

En dat terwijl in de winkels de rekken vol lagen. Op 2 weken tijd gooide Hubo het roer om en pasten ze hun website dermate aan zodat levering vanuit de winkel mogelijk werd. Bijgevolg wordt deze service sinds begin februari al in enkele winkels aangeboden. Door de bezorging zelf in handen te houden vallen de limieten waar de leveranciers tegenaan lopen weg en blijft de controle volledig bij Hubo, wat hen dan ook weer toelaat om levering de volgende dag te kunnen garanderen en in de toekomst misschien zelfs ’s avonds of op zondag.

Inzetten op online marketing

Hubo beschikt over een enorme database (+ 1.4 mio) aan mailadressen, waardoor ze kunnen blijven inzetten op efficiënte en gerichte e-mailmarketing. De grote open ratio en click-through rate van hun mailcampagnes bevestigen dit.

 

Maar ook andere toepassingen mogen niet uit het oog verloren worden. Denk hierbij aan Google Adwords, verkoop via Whatsapp of Instagram, … Stuk voor stuk toepassingen die ook binnen Hubo nauwgezet worden opgevolgd en onderzocht.

Challenge: logistiek en sourcing

Voor 2021 staan er opnieuw enkele winkelopeningen gepland en blijft het nieuwe winkelconcept voor professionelen uitgebreid worden. Assortimentsbeheer blijft key. De beperkte oppervlakte in de winkel zorgt er voor dat het assortiment per winkel beperkt moet worden. Een groter online-aanbod is dus het doel. 2021 wordt dus ook de start van het longtail-assortiment.


Een challenge die Marc ziet voor de komende jaren is logistiek. Hubo is nog steeds een groeiend bedrijf. Tot 5 jaar geleden werd het gros van hun producten nog aangekocht via een distributeur, maar dankzij hun groei nemen ze vandaag meer en meer van de producent af. De producent op zijn beurt koopt echter meer en meer in China, waardoor men ook bij Hubo meer en meer verplicht wordt goederen in China aan te kopen.

 

Het spreekt echter voor zich dat longtail, rechtstreeks vanuit China thuis geleverd, praktisch onhaalbaar is. Maar ook shorttail verkoop ondervindt de nodige moeilijkheden omdat producenten de stijgende vraag naar producten niet kunnen volgen. Een fenomeen dat zich logischerwijs niet beperkt tot België alleen, en daarbij ook zorgde voor een wereldwijd tekort aan transportcontainers en een drastische stijging van de importprijzen.

De firma die zich het best zal weten te organiseren rond logistiek zal als winnaar uit de bus komen.

In welke mate dit alles een invloed zal hebben op de logistiek van Hubo is nog een vraag, maar zij hopen alvast dat deze situatie hen niet zal dwingen om eigen warehouses in het leven te moeten roepen. Wat wel zeker is, is dat de middenklasse van China steeds sterker groeit, waardoor China niet langer voor heel de wereld zal kunnen blijven produceren. Rest de vraag wie deze rol in de toekomst dan wel op zich zal nemen en of de productie misschien zelfs voor een stuk terug naar Europa zal komen. Veel onzekerheden en grote uitdagingen dus wat logistiek en sourcing betreft.

Een jaar en werknemers om niet te vergeten

Verder wil Marc vooral benadrukken dat de mensen achter Hubo zeker niet mogen worden vergeten. Ook voor hun medewerkers ligt de werkdruk ten tijde van Covid-19 immers een pak hoger. De goederen die binnenkomen zijn alweer weg nog voor men ze goed en wel in de winkel heeft gezet, waardoor de rotatie van producten voor de medewerkers aanzienlijk hoger ligt. Verder kampte Hubo afgelopen jaar met een beperkte aanwervingscapaciteit en vroeg hun click & collect-systeem daar bovenop ook extra voorbereiding van het personeel. Maar ondanks de anderhalve meter afstand en het mondmasker, slaagden ze erin toch dicht bij de mensen te blijven staan. En daar is Hubo, terecht, heel fier om.

Auteur: Hubo, 16 feb 2021