Van een begrip naar een concreet product in 5 dagen

Als digital native ben je ongetwijfeld bekend met de volgende uitdaging: oneindig aantal mogelijkheden om concepten te testen, maar tegelijkertijd beperkt in tijd en budget. In deze blog kom je meer te weten over design sprints en waarom Xplore Group ze zo graag gebruikt als oplossing.

Het belang van innovatiemogelijkheden te testen

Innovatie is cruciaal om relevant te blijven. Het uitwerken van nieuwe ideeën is een constant proces. Om dit vol te houden, raden wij je aan gebruik te maken van snelle ontwikkelingsmethodes zoals design sprints.

Wat zijn design sprints?

Designs sprints is een soort ontwikkelingsmethode met een korte doorlooptijd van slechts vijf dagen. Tijdens dit vijfdelig proces wordt een vraagstuk omgezet naar een concreet product dat kan worden uitgetest door gebruikers. Design sprints zijn ontwikkeld door Google Ventures om uitdagingen op te lossen met minder middelen. Het is een combinatie van design, prototypes en validatie.

Wist je dat Airbnb, Slack en Facebook design sprints toepasten om zo snel mogelijk producten te ontwikkelen? Nu alleszins wel.

Design sprints are powered by (digital) strategy

Goede voorbereiding

Voordat we beginnen aan de design sprints, moet de probleemstelling duidelijk afgebakend zijn. 

 

Dat gebeurt via een analyse van de klant en het bedrijf om problemen en opportuniteiten te ontdekken. 

Deze analyse levert inzichten op over:

 

  • De doelgroep (grootte, type, karakteristieken).
  • Hoe gebruikers denken en tegen welke problemen zij aanlopen.
  • Welke stappen de klant doorloopt en wat ze nodig hebben.
  • Hoe de markt eruit ziet en waar kansen en bedreigingen liggen.
  • Wat je concurrent doet en waar jouw waarde ligt.
  • Hoe je bestaande producten presteren.
  • Welke mark- en technologische trends van toepassing zijn op je bedrijf.
  • Waar het huidige product gebruikt wordt. (omgeving, media, locatie, plaats…)
  • Hoe de nieuwe oplossing geïmplementeerd zou kunnen worden. (Skills, budget, business model, go-to market…)

 

Opportuniteiten en kernproblemen worden verwerkt tot designuitdagingen. Deze vormen het startpunt van de design sprint en zijn de basis voor doelgerichte oplossingen.

We ontwikkelen een concreet product in 5 dagen.

Design Sprints van maandag t.e.m. vrijdag

Maandag: understand – ideation – brainstorm

Nadat je een grondig inzicht hebt verkregen over wie je gebruikers zullen zijn, met een duidelijk kader voor de redenen waarom, wordt het makkelijker om een helder kernvraagstuk te formuleren.

 

Analyseer de informatie => Leid inzichten af uit de gegevens => Formuleer mogelijke vragen => Specifieer het kernvraagstuk. 

 

Zonder ideeën, geen nieuwe producten. In deze fase draait alles om het genereren van zoveel mogelijk oplossingen voor het vraagstuk. We brainstormen om originele oplossingen te bedenken. 

 

Een belangrijk aspect tijdens deze brainstormsessies is creatief zelfvertrouwen – deelnemers moeten zichzelf durven uiten. Deze brainstormsessie dient om elkaars inspiratie aan te vullen. We stimuleren je dan ook met bliksemdemo’s en kennisdeling uit interviews met experts. 

 

In deze fase geldt de regel ‘hoe meer ideeën, hoe beter’. Het is belangrijk om zoveel mogelijk ideeën te genereren, evaluatie volgt later. Het eerste idee is niet altijd het beste idee, wie weet komt er een beter idee enkele minuten later.

 

Dinsdag: definiëren

 

  • We beslissen over de oplossing
  • De webflow wordt gedefinieerd
  • Er wordt een storyboard gebouwd

 

Woensdag: bouwen

 

We maken onze ideeën zo vroeg mogelijk tastbaar en testen deze met potentiële gebruikers. Zo krijgen we belangrijke feedback voor verbeteringsideeën en prototypes. Love it, change it, or leave it?

Het doel van deze fase is om op experimentele wijze de best mogelijke oplossing te ontdekken. Het resultaat is een overzicht van beperkingen van de oplossing en hoe mensen zouden reageren (gevoel – gedrag – ratio) op de oplossing wanneer ze geïmplementeerd zou worden.

Bij de bouw van het prototype beantwoorden we 3 vragen.

  • Wat zijn de basisfuncties voor de gebruiker?
  • Waar heeft ze nog geen rekening mee gehouden?
  • Hoe werd het nooit eerder gedaan?

 

Donderdag: test ontwerp met echte gebruikers

 

Nu is het moment aangekomen om het ontwerp te testen met echte gebruikers en zo waardevolle feedback te verzamelen door middel van het testen van de prototypes.

Bij gebruikers testen is het belangrijk om voldoende ‘waarom’ vragen te stellen, zodat er grondige motivaties voor testresultaten verkregen worden. Het hoofddoel van deze testinterviews is om zoveel mogelijk inzichten te genereren.

 

Vrijdag: Report

 

Het doel van de design sprint is om samen beslissingen te nemen en oplossingen te bedenken. Uit de testfase wordt duidelijk of de oplossing al dan niet efficiënt is en waar geoptimaliseerd kan worden. Bevindingen worden vastgelegd en gedeeld met de stakeholders en andere betrokken partijen.

Waarom sprinten?

Het is belangrijk omdat je bij innovatie geen trial-and-error houding kunt missen. Het s van belang om zo snel mogelijk te ontdekken of opportuniteiten al dan niet de moeite waard zijn om op in te zetten.

 

Een design sprint richt zich niet op de visuele vormgeving, maar op de verdere ontwikkeling van het concept tot een concreet product. Om klaar te zijn voor Design Sprints moet duidelijk zijn op wie er gefocust moet worden, wat de problemen zijn die je moet tackelen en op welk gebied je kan scoren.

Design thinking voor communicatie

Met design sprints kun je als organisatie heel klantgericht innoveren en communiceren. Design sprints voer je uit bij het opzetten van een nieuwe business, maar ook om een bestaand product te optimaliseren. Denk aan webshops, applicaties, platformen…

Sta jij op het punt een nieuwe business of oplossing te ontwikkelen en heb je nood aan design sprints?

 

Ja, ik heb nood aan design sprints

Jelle is dé persoon wanneer je stappen wil zetten richting design thinking en/of nood hebt aan een workshop ‘design sprints’. Hij beantwoordt je vragen met plezier!”

jelle.plass@forward.eu

Auteur: Xplore Group, 15 dec 2020