OZ kiest voluit voor digitalisering

OZ gaat online en offline voor een gelijkwaardig dienstenaanbod. Om de bereikbaarheid en interactie met de klant te verbeteren via digitale documenten, koos het ziekenfonds voor de combinatie van Xplore Group en Adobe Experience Manager.

OZ (Onafhankelijk Ziekenfonds) is het sterkst groeiende ziekenfonds van België. De organisatie telt 1.700 medewerkers, verspreid over 60 kantoren in Vlaanderen. OZ biedt een brede waaier aan diensten, opgebouwd rond vier pijlers: gezondheid (zoals ziekteverzekering en aanvullende verzekeringen), vakantie (onder meer jeugdvakanties), vitaliteit (zoals beweeg- en voedingsadvies) en comfort (onder meer huishoudhulp en kinderopvang).

 

In het kader van de digitalisering van zijn diensten, ontwikkelde OZ samen met Xplore Group workflows met digitale formulieren op basis van AEM (Adobe Experience Manager). Vroeger moesten nieuwe klanten formulieren invullen, op papier ondertekenen en met de post naar OZ terugsturen. Vandaag kunnen nieuwe klanten hun aansluiting bij OZ volledig online regelen.

 

De formulieren vereenvoudigen en verkorten het aansluitingsproces. Dat zorgt voor tijdwinst, niet alleen bij de klant, maar ook bij OZ zelf. Digitaal aansluiten bij OZ duurt nog amper acht minuten. OZ zet voluit in op de herbruikbaarheid van de ontwikkelde formulieren. Op die manier wil het ziekenfonds ook andere processen versneld digitaliseren.

Xploration

OZ zocht een oplossing om het aansluitingsproces van nieuwe klanten te digitaliseren.

Onze oplossing

Xplore Group bouwde een oplossing op basis van Adobe Experience Manager.

Integratie

  • Adobe Experience Manager
  • Webservices .NET
  • Microsoft Azure
  • e-ID e-signature service
  • Itsme® e-signature service
  • Adobe Sign e-signature service

Resultaat

Dankzij Xplore Group en het AEM-platform is de doorlooptijd om digitaal aan te sluiten bij OZ ingekort tot acht minuten. Sinds de beschikbaarheid van de dienst is het aantal digitale aansluitingen met tachtig procent gestegen.