De rol van een PIM specialist

Stel je voor: jullie hebben besloten om jullie productdata te centraliseren en structureren. Dit kan door middel van een PIM (Product Information Management) systeem. Om het maximale potentieel van deze complexe tool te benutten, kan het nuttig zijn om experten met de juiste kennis en achtergrond in te schakelen: een PIM specialist. Hij of zij is in staat om naadloos de zakelijke behoeften van het bedrijf te verbinden met de technische aspecten van de software.

De rol van een PIM specialist

De rol van een PIM specialist is om de gebruikers van het PIM systeem te ondersteunen in hun dagelijkse taken. Hij of zij zorgt ervoor dat workflows worden gevolgd en dat het systeem wordt onderhouden en uitgebreid. De specialist is ook het aanspreekpunt bij mogelijke problemen.

 

Daarnaast is de PIM specialist verantwoordelijk voor het opleiden van eindgebruikers en wordt hij/zij vaak betrokken bij het onboarden van nieuwe business units op het PIM systeem. Door regelmatig af te stemmen met verschillende stakeholders begrijpt de specialist de behoeften van de klanten, waardoor productinformatie en processen geoptimaliseerd kunnen worden en zo de verkoop extra ondersteunen.

 

Een PIM specialist draagt ook bij aan de voorbereiding en uitvoering van de datamigratie en kan de business helpen bij het opzetten van rapporten en analyses. Hij of zij is een belangrijke schakel tussen de technische afdeling en de business, wat kan bijdragen aan een vlottere communicatie tussen de afdelingen.

Een succesvolle implementatie dankzij een PIM specialist

De doorsnee medewerker heeft dikwijls beperkte ervaring met complexe dataverwerking. Door een PIM specialist in te schakelen, kunnen de medewerkers en teams zich blijven concentreren op hun kernactiviteiten. Terwijl de business zich richt op klanten en leveranciers, de IT afdeling zorgt voor de systemen, en sales en marketing nieuwe klanten binnenhalen, zorgt de PIM specialist voor de optimalisatie van de dataverwerking. Met specifieke (sector)kennis kan hij/zij snel en efficiënt evaluaties uitvoeren om verbeteringen aan te brengen.

 

Uit ervaring merken we dat een verandering in werkwijze vaak tot weerstand lijdt. Het is dan de rol van de PIM specialist om als verbindende factor op te treden tussen de afdelingen die soms tegenstrijdige belangen hebben. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het juiste evenwicht vinden tussen correcte administratieve processen en de noodzaak om snel op trends in te spelen. Op deze manier kan de PIM specialist een brug slaan tussen de behoeften van alle betrokken afdelingen. Met zijn people- en change managementvaardigheden zorgt hij ervoor dat iedereen dezelfde taal spreekt en werkt aan het bereiken van dezelfde doelen.

Kies voor een PIM specialist van Xplore Group

Bij Xplore Group hebben we verschillende competence centers vol PIM experten met in totaal kennis van meer dan 40 verschillende pakketten. Verder zijn ze op de hoogte van de data behoeften van de meeste grote retailers op de Benelux markt, en hebben ze ervaring met een zeer divers productassortiment in verschillende sectoren. Ze kunnen dus onmiddellijk vlot aansluiten bij de interne teams en communiceren met alle stakeholders. Daarnaast zorgen we ervoor dat onze experten uw interne medewerkers voldoende uitleg geven zodat zij in de toekomst zelf aan de slag kunnen zonder tijdsverlies. 

Gebaseerd op een artikel van Xplore Group competence center Master Data Partners.

Kan jij hulp gebruiken bij de optimalisatie van je PIM systeem?

Onze Xplorers weten raad.