Digitalisering in de Voedingsindustrie

De voedingsindustrie is één van de belangrijkste en grootste industrieën die we kennen. Om aan de eisen en verwachtingen van klanten te blijven voldoen is digitalisering essentieel. Daarnaast kunnen de juiste digitale oplossingen ook bijdragen aan onberispelijke kwaliteit, betere traceerbaarheid en duurzame productie.

Binnen Xplore Group focussen we ons breed op digitale trends binnen de voedingsindustrie. In deze blog bespreken we de 4 grootste trends die wij merken binnen de sector en hoe ze door uw bedrijf kunnen worden ingezet.

24/7 een bestelling plaatsen

Traditioneel worden B2B bestellingen vaak per e-mail, telefoon of fax opgenomen. Dit is arbeidsintensief, tijdrovend en vatbaar voor menselijke fouten. Bovendien verwachten B2B klanten dezelfde gebruiksvriendelijke ervaring als B2C klanten. Daarom stappen steeds meer voedingsbedrijven over op een B2B-zelfbedieningsportaal dat met hun bestaande systemen is geïntegreerd. Op die manier bieden ze hun klanten een online tool aan dat 24/7 en op ieder toestel beschikbaar is. Met de tool kunnen ze ook:

  • Een persoonlijk relevant productassortiment bekijken
  • Online bestellingen plaatsen
  • Lopende bestellingen beheren en volgen
  • De bestelgeschiedenis bekijken
  • Facturen beheren

Meer hierover lees je hier, hier en hier

Informatie toegankelijk maken

Een tweede uitdaging binnen de voedingsindustrie is het beheer van de enorme hoeveelheid productdata. Denk hierbij aan herkomst, omschrijving, allergenen, ingrediënten, voedingswaarden, houdbaarheid, bereidingswijze, verpakking, etc. Allemaal informatie dat verplicht is voor etiketten en labels. Klanten willen via verschillende kanalen toegang tot deze informatie, maar om te zorgen dat deze info overal consistent en up-to-date is, is het belangrijk om deze data centraal te beheren. Dit kan via een PIM of MDM-systeem. Zo’n systeem vereenvoudigd trouwens ook het proces om productdata te delen met de GS1 datapool, één van de grootste productinformatie databases binnen de foodsector. 

 

Waarom een bedrijf een PIM systeem kan gebruiken lees je hier.
Hulp nodig bij het capteren van alle productdata? Wij helpen graag.  

 

Tegelijkertijd merken we dat medewerkers in voedingsbedrijven vaak zelf geen inzicht hebben in de verschillende bedrijfsdata, omdat deze zich op verschillende plaatsen bevinden. Om rapporten te krijgen, moeten ze telkens bij IT gaan aankloppen en wachten tot hun vraag behandeld wordt. Een rapporteringslaag of datawarehouse kan hier antwoord op bieden, een soort van Self service data platform waarin medewerkers zelf de informatie kunnen opvragen die ze nodig hebben.

Routeoptimalisatie en automatische kwaliteitscontrole 

Er zijn voortdurend nieuwe ontwikkelingen op het gebied van Artificiële Intelligentie (AI) en Machine Learning (ML). Hieronder volgt een overzicht van enkele interessante toepassingen hiervan in de voedingsindustrie.

 

  • In de productie kunnen we bijvoorbeeld op basis van sensoren en beelden de oogst monitoren. We krijgen inzicht in de bodemkwaliteit en kunnen op basis daarvan de teeltinstructies aanpassen.

 

  • Bij veilingen wordt op basis van beelden aan kwaliteitscontrole gedaan. Daarnaast kan er ook een automatische prijsindicatie worden gegeven op basis van verschillende voorspellingen zoals bijvoorbeeld vraag/aanbod of het weer. Dit kan ook in de voedingsretail gebruikt worden om te bepalen hoeveel voorraad van elk product moet worden ingekocht. Een tweede retailtoepassing is de automatische foodpairing.

 

  • Verder kan AI & ML ook ingezet worden voor het transport. Bijvoorbeeld voor route optimalisatie (zo ecologisch of zo snel mogelijk leveren) en om te bepalen of er transport gedeeld kan worden.

 

Daarnaast zijn er binnen de voedingsbedrijven ook dikwijls repetitieve manuele processen. Deze kunnen met een virtuele robot (RPA: Robotic Process Automation) geautomatiseerd worden zonder impact op de huidige systemen/applicaties van het bedrijf. Hierdoor komt tijd vrij bij werknemers om zich te kunnen inzetten voor waardetoevoegende taken.

CMS

Tot slot merken wij dat ook in de voedingsindustrie steeds meer gebruikt wordt gemaakt van een CMS (Content Management Systemen).  Vooral internationale spelers hebben er baat bij dat ze informatie en beeldmateriaal centraal en globaal kunnen bijhouden, maar deze lokaal kunnen wijzigen.

Hulp nodig bij het digitaliseren van uw voedingsbedrijf?
Onze Xplorers helpen u op weg!