Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Wanneer is het tijd om je Content Management Systeem te upgraden?

Wanneer je bedrijf groeit verandert de interactie met je doelpubliek omdat ze hogere en andere verwachtingen hebben. Dat is dan waarschijnlijk ook hét moment waarop je beseft dat je bedrijfs- en marketingdoelstellingen niet meer volledig gecoverd worden door je huidige Content Management Systeem.

Hoog tijd om je Content Management Systeem (CMS) te upgraden dus! In deze blog ontdek je wanneer het tijd is om je CMS aan te passen en waarom dat zo belangrijk is. Zo ben je zeker van een systeem waarmee jouw marketeers volledige vrijheid ervaren en je IT-medewerkers tijd kunnen winnen.

Je website heeft prestatieproblemen

Het klinkt misschien bekend in de oren: je website heeft te veel bezoekers waardoor de laadsnelheid trager is. Nefast voor de user experience en het imago van je website natuurlijk. Het hek is helemaal van de dam wanneer je website down is. Downtime betekent dat je omzetkansen misloopt en dat wil je zeker niet. Ook moeten de IT’ers er alles aan doen om je site weer up and running te krijgen.

Het marketingteam kan niet snel genoeg de content releasen

Wanneer het marketingteam afhankelijk is van IT om de content te releasen, wordt het moeilijk om snel te reageren op de nieuwste trends. Klanten verwachten dat merken altijd en overal inspelen op hun behoeften. Zo zijn er merken die te traag gereageerd hebben op de COVID-19 pandemie waardoor ze wekenlang irrelevante berichten naar buiten brachten. Dit leidde soms tot nogal ongemakkelijke toestanden. Het spreekt voor zich dat dit niet wenselijk is. Ook na zulke bijzondere tijden is de markt dynamisch en is je publicatiesnelheid van groot belang.

Je worstelt met het leveren van de juiste inhoud aan het publiek

Je content maakt pas de juiste impact wanneer je hem aan het juiste publiek en op het juiste moment toont. De impact van jouw timing en targetting is heel groot. Je boodschap aanpassen aan je doelpubliek is daarbij erg belangrijk. Middelgrote bedrijven beschikken niet altijd over de tools om dit te doen. Dit kan ervoor zorgen dat je veel omzet misloopt. Door relevante content te creëren op het juiste moment, kan je je conversieratio met 2, 5 of zelfs 10 procent verbeteren. Dit heeft dan weer een positieve impact op je nettoresultaat. Win-win!

Het IT-team is overbelast met onderhouds- en beveiligingstaken

De meeste ontwikkelaars willen liever innovatieve oplossingen bedenken voor bedrijfsproblemen zoals no content updates publiceren, het bouwen en testen van aangepaste functies voor marketing en het voorbereiden op CMS versie-upgrades. Indien je ontwikkelaars veel bezig zijn met taken op laag niveau, is het aan te raden om ze eens te herbekijken.

Jouw CMS kan niet alle kanalen ondersteunen die je moet gebruiken om de klanten te bereiken

Vaak zijn verschillende teams verantwoordelijk voor verschillende kanalen en wordt er onvoldoende gesynct met elkaar. Marketing kan bijvoorbeeld verantwoordelijk zijn voor web en IT kan verantwoordelijk zijn voor mobiel. Wanneer de content op deze kanalen niet consistent is, krijgen de klanten niet de best mogelijke ervaring. En wanneer de verschillende teams niet vlot samenwerken zal het creëren en publiceren van de content inefficiënt zijn. Wanneer er nog andere kanalen toegevoegd worden zoals sociale kanalen, digitale in-store signage of iOT-apparaten, wordt het nog ingewikkelder. Consistency is key!

Auteur: iDA

Hulp nodig bij het implementeren van een (nieuw) Content Management Systeem?