Een verhaal over geconnecteerde koeien

Enkele weken geleden waren we met InfoFarm voor onze teambuilding te gast bij Boer Luc en Boerin Marina van de Sint-Jozefhoeve. Naast het draaiende houden van een volledig melkveebedrijf vinden zij ook nog de tijd om teambuildings te organiseren, opleidingen voor scholen te verzorgen en team coaching en talentontwikkeling te begeleiden. Hoe zij daar de tijd voor hebben vraagt u? Niet door extra krachten aan te werven voor hun melkveebedrijf, maar door slim om te springen met het gebruik van Data Science, IoT en automatisering.

Automatisatie

We krijgen een kleine rondleiding door het melkveebedrijf. Uiteraard krijgen we allemaal de kans om eens écht een koe te melken en om de pasgeboren kalfjes te aaien, maar waar Luc onze aandacht écht mee vastkrijgt is alle technologie die hem én zijn koeien het leven makkelijker maakt, en daarnaast ook nog voor een grotere melkopbrengst zorgt.

 

Om te beginnen komen we langs de koeien-wellness. Er staat een koeienwasmachine (zonder water), waarin de koeien zich komen proper makenwanneer ze zich vuil voelen Dit gebeurt allemaal volledig automatisch. En er is zelfs een heuse koeienpedicure..

 

Wat ook volledig automatisch gebeurt is het melken van de koeien zelf. Er staat een melkrobot, waarvoor de koeien in de rij staan aan te schuiven om gemolken te worden. Wanneer een koe de robot binnenwandelt, kijkt de robot of het al terug tijd is om de koe te melken. Indien dat het geval is wordt de machine met behulp van lasers en optische sensoren automatisch aangesloten op de uier van de koe (na deze eerst schoongemaakt te hebben natuurlijk) en dan kan het melken beginnen.

Predictive maintenance voor koeien

De machine verzamelt bij het melken meteen een hele hoop data: de melktemperatuur, lactosehoeveelheid, de geleidbaarheid van de melk, het vet- en eiwitgehalte, … Allemaal waarden waarmee boer Luc later slim kan inspelen op het welzijn van zijn dieren. Hij kan hieruit bijvoorbeeld opsporen of zijn koeien een verhoogd risico hebben op uierontsteking, en hier preventief tegen gaan optreden om het gebruik van antibiotica te kunnen voorkomen.

 

Tijdens het melken krijgt de koe koekjes bedeeld door de robot. De hoeveelheid koekjes hangt af van de hoeveelheid afgegeven melk: hoe meer melk er gegeven wordt, hoe meer koekjes er in ruil gegeven worden. Dit zorgt er ook voor dat de koeien meer melk gaan geven. En de koeien, die laten het zich welgevallen.

IOT en data science

Het valt ons ook meteen op dat alle koeien een enkelband dragen. Deze IoT devices sturen continu data door over het gedrag van de koeien. Door te kijken naar hun loopgedrag kan Luc zien wanneer ze het best bevrucht kunnen worden, of wanneer ze ziek zijn. Dit stelt hem in staat om proactief en preventief te handelen, en bezorgt hem een grotere productiviteit.

 

Maar het houdt daarbij niet op. Luc heeft al snel het belang van data voor zijn bedrijf door, en verzamelt zelfstandig ook nog heel wat andere gegevens. Hij bekijkt ook nog onder andere de invloed van weer en warmte op zijn melkopbrengst, hij bestudeert fysische en fysiologische kenmerken van zijn koeien om de juiste partners te vinden voor zijn kweekprogramma, en nog veel meer.

Het melkveebedrijf van Luc en Marina is een voorbeeld voor heel wat andere bedrijven, niet alleen in de landbouwsector. Door een slim gebruik van data en sensoren zorgen ze ervoor dat hun opbrengst maximaliseert, het welzijn van hun werkneemsters (de koeien) optimaal is, en nemen ze onderbouwde beslissingen in elke stap van hun proces. Ze kiezen dus bewust niet voor schaalvergroting, maar voor optimalisatie van wat ze hebben. Daarnaast krijgen ze ook nog eens tijd vrij om andere zaken te doen en hun doelpubliek te verbreden.

 

Of hoe we allemaal nog wat kunnen leren van geconnecteerde koeien…

Ben je door dit verhaal geïnteresseerd geraakt om te ontdekken wat jouw data voor jou kan betekenen? Neem contact op met InfoFarm. Zij zullen je stap voor stap begeleiden in het identificeren en uitwerken van jouw data-gedreven processen.

Auteur: Ben Vermeersch, 15 nov 2018